Okumanın faydalı olduğu, beyin sağlığından ilşkilere pek çok alanda olumlu etkileri olduğu bilinse de yeni yapılan bir araştırma her metnin yararı olmayabileceğini gösterdi.
Valencia Üniversitesi’nde yapılan bir araştırma, basılı metinleri okumanın, becerileri dijital okumaya göre altı ila sekiz kat daha fazla artırabildiğini ortaya çıkardı.
Araştırmacılar, 2000 ile 2022 yılları arasında okuduğunu anlama konusunda yayınlanan ve yaklaşık 470 bin katılımcıyı değerlendiren onlarca çalışmayı analiz etti. Bulgular, basılı okumanın, anlama becerilerini dijital okumaya göre altı ila sekiz kat daha fazla artırabildiğini gösteriyor.
Makalenin ortak yazarı Valencia Üniversitesi’nden Profesör Ladislao Salmerón, “Eğlence amaçlı dijital okuma sıklığı ile metin anlama becerileri arasındaki ilişki 0’a yakın” dedi. Bunun nedeninin, dijital metinlerin dil kalitesinin geleneksel olarak basılı metinlerde bulunandan daha düşük olması olabileceğini ekledi. Örneğin sosyal medyadaki metinler konuşmaya dayalı ve karmaşık söz dizimi ve akıl yürütmeden yoksun olabilir.
Salmerón, dijital metinlerin, basılı materyallere göre daha yüzeysel olma eğiliminde olduğunu söyledi. Bu, okuyucunun anlatının içine tam olarak dalmadığı veya bilgilendirici bir metindeki karmaşık ilişkileri tam olarak yakalayamadığı anlamına gelebilir.
Araştırmada ayrıca ilkokul öğrencileri için dijital okuma ve anlama arasında negatif bir ilişki bulunurken, ortaokul ve lisans öğrencileri için bu ilişkinin pozitife döndüğü ortaya çıktı.
Salmerón, bunun, küçük çocukların dijital cihazda okumanın getirdiği dikkat dağıtıcı unsurlarla daha az başa çıkabilmelerinden kaynaklanabileceğini öne sürüyor.
Ayrıca, sık sık dijital okuma yapan küçük çocukların, öğrenmekten okumaya, öğrenmek için okumaya geçiş yaptıkları kritik bir dönemde daha az akademik kelime öğrenebileceği belirtildi.
Salmerón, eğlence amaçlı dijital okuma ile anlama arasındaki ilişkinin, Wikipedia gibi eğitici web sitelerindeki metinleri okuma türünden bağımsız olduğunu ekledi.